KINECT – INNOWACJA W REHABILITACJI

Fundacja ISKIERKA zajmuje się budowaniem systemów wsparcia finansowego, psychologicznego i społecznego dla dzieci z chorobą nowotworową i ich rodzin. Działamy z pasją, profesjonalnie i niekonwencjonalnie, realizując szereg projektów na rzecz poprawy jakości życia naszych podopiecznych i animowania zmian społecznych. Pomagamy „oswoić” chorobę oraz łamiemy stereotypy pokazując, jak niemożliwe staje się możliwym. Sięgamy po niekonwencjonalne metody, uwielbiane przez dzieci i ich rodziców. Jednym z takich projektów jest innowacyjne zastosowanie technologii Kinect w rehabilitacji.

iskierka_wystawa_05

Czy w szpitalu można pograć w siatkówkę plażową lub zaadoptować małego tygrysa? Okazuje się, że tak – i to za pełną zgodą personelu medycznego, a nawet z ich współudziałem.

Kiedy technologia Kinect pojawiła się na rynku zastanawialiśmy się, w jaki sposób można byłoby ją zastosować dla naszych podopiecznych. Bardzo podobała nam się swoboda ruchu (bez dodatkowych czujników czy kabli) oraz to, że ruch jest połączony z naturalną dla dzieci potrzebą zabawy. I tak powstał pomysł, żeby stał się on elementem wspierającym proces rehabilitacji. Wiemy z doświadczenia jak trudno jest zmobilizować dzieci do systematycznych ćwiczeń, a praca z fizjoterapeutą trwa nieraz miesiące czy lata, gdyż częstą konsekwencją leczenia onkologicznego są różnego rodzaju niedowłady kończyn, czy przykurcze mięśni. Przywracanie dziecku prawidłowych funkcji to czasochłonny proces, wymagający cierpliwości i determinacji. Tutaj nareszcie można to osiągać poprzez wspólną zabawę!

Tak powstał ogólnopolski projekt innowacyjnego zastosowania gier komputerowych w procesie rehabilitacji dzieci onkologicznych i wsparcia terapeutycznego (pracy fizjoterapeutów, psychologów i pedagogów) na dziecięcych oddziałach szpitalnych, realizowany przez Fundację ISKIERKA w 2011 roku dzięki wsparciu firmy Microsoft.

Pierwsze zestawy technologii Kinect zainstalowaliśmy jeszcze pod koniec grudnia 2010 roku na dziecięcych oddziałach onkologicznych w Katowicach i Chorzowie. Było to prezent szczególnie dla tych dzieci – które święta musiały spędzić w szpitalu. W zależności od wieku dzieci najchętniej uczestniczyły w tym, co było im bliższe. Maluchy zachwycały się kociakami z gry Kinectimals, które można było przytulać, głaskać, uczyć sztuczek itp. Na oddziałach szpitalnych o podwyższonym reżimie sanitarnym nawet nie można pomarzyć o kudłatym przyjacielu, a w tym przypadku jest to możliwe bez obaw o alergie i inne zagrożenia. U starszych dzieci popularnością cieszyły się gry przygodowe, w które mogli grać wspólnie oraz możliwość uprawiania różnych dyscyplin sportowych. U dziewczynek furorę zrobiły tańce i układy choreograficzne, a dla mam przebywających w szpitalach razem z dziećmi – możliwość uprawiania fitness z własnym trenerem!

Reakcje na technologiczne innowacje

Na początku była pewna nieufność i sceptycyzm, a zaraz potem  – wspólna zabawa i ogromny entuzjazm oraz kolejne pomysły na jego zastosowanie w procesie leczenia i terapii chorych dzieci. Personel medyczny obawiał się czy obsługa nie będzie zbyt skomplikowana. Lecz kiedy obserwowali z jaką łatwością dzieci poruszają się (i to dosłownie, a nie tylko wirtualnie) w świecie przygód lub sportu oraz jaką mają przy tym fantastyczną zabawę – wszelkie obawy zniknęły.

Obecnie Kinect z powodzeniem już funkcjonuje w Katowicach, Chorzowie, Zabrzu, Łodzi, Lublinie, Krakowie, Szczecinie, Wrocławiu, Olsztynie, Warszawie i w Gdańsku. Docelowo chcielibyśmy aby trafił do wszystkich ośrodków leczenia chorób onkologicznych u dzieci w Polsce. Wszędzie gdzie pojawialiśmy się, Kinect przyjmowany był przez dzieci bardzo entuzjastycznie. Teraz, zamiast leżenia w łóżku, czy spacerów po szpitalnych korytarzach mogą zagrać wspólnie z innymi dziećmi, rodzicami czy personelem medycznym pobiegać, poskakać, potańczyć, a i rehabilitacja nie kojarzy im się już tylko z monotonnymi ćwiczeniami, ale i fajną zabawą.

Aktywna rehabilitacja i narzędzie terapeutyczne

Pewne  jest to, że takie rozwiązanie skutecznie pomaga i widać już tego efekty. Dostajemy informacje zwrotne od lekarzy, psychologów, pedagogów. Jednym z bohaterów filmu, który nakręciliśmy w Katowicach, jest np. nastoletnie Piotrek po amputacji kończyny dolnej. Fizjoterapeutka pracowała z nim od wielu tygodni nad pionizacją i utrzymaniem równowagi. Kiedy zaczął grać w kręgle z zastosowaniem technologii Kinect, efekty widać było z dnia na dzień:


Obserwujemy też, jak fantastyczne Kinect ma zastosowanie w procesie wsparcia psychologicznego, odreagowania stresu towarzyszącego chorobie, komunikacji zarówno z rodzicami jak i personelem medycznym. W Krakowie np. jeden z chłopców do rundy bokserskiej zaprosił siostrę oddziałową. Śmialiśmy się, że to takie odreagowanie za te wszystkie zastrzyki i bolesne zabiegi. Wspólna zabawa rozładowuje bowiem napięcie, strach i poczucie osamotnienia w chorobie. Rodzice i lekarze cieszą się, widząc dzieci biegające i skaczące z uśmiechem od ucha do ucha. A wiadomo, że ruch i śmiech to znakomite lekarstwo!

PARTNER PROJEKTU:
LOGOMICROSOFTU_MALE

► wrzesień 2011: prezentacja projektu w Pałacu Prezydenckim na konferencji:

Społeczeństwo Informacyjne w Polsce – „Siećpospolita” w ramach cyklu Forum Debaty

Publicznej – Społeczeństwo Obywatelskie, z udziałem Prezydenta RP Bronisława

Komorowskiego

► Efekty projektu zaprezentowaliśmy także we wrześniu 2012 i w marcu 2013 roku w

Parlamencie Europejskim

Projekt odbił się szerokim echem także w mediach i środowiskach medycznych. Zyskał

entuzjazm i uznanie lekarzy i fizjoterapeutów m.in. z takich krajów jak: Rosja, Litwa,

Izrael, Jordania, Chile czy Urugwaj. Jest prezentowany na konferencjach i seminariach

tematycznych.