Przejdź do treści
Ustawienia
  • About US
  • Nasze social media
  • Wielkość czcionki
  • kontrast
  • Dla niesłyszących

Gold September 2025

Gold September to międzynarodowa kampania społeczna, promowana we wrześniu, aby zwiększyć świadomość na temat chorób nowotworowych u dzieci. Kolor złoty symbolizuje to co w życiu najcenniejsze: zdrowia dzieci .

Inicjatywa ta obejmuje szeroki zakres działań, takich jak organizowanie wydarzeń charytatywnych, maratonów, koncertów i zbiórek funduszy na cele związane z badaniami naukowymi, leczeniem oraz wsparciem psychologicznym dla dzieci chorych na nowotwory i ich rodzin. Wiele placówek medycznych, szkół, organizacji pozarządowych i społeczności lokalnych angażuje się w promocję tej kampanii, wywieszając symboliczne złote wstążki, dekorując przestrzeń złotym kolorem i zachęcając do noszenia złotych elementów.

W tym miesiącu różne obiekty na świecie są podświetlane na złoty kolor, aby okazać wsparcie chorym dzieciom i ich rodzinom. Organizowane są różnego rodzaju inicjatywy, które są pretekstem do rozmów i publikacji o realnych problemach w onkologii dziecięcej, pokazywania dobrych praktyk i różnych aspektów choroby oraz tego, jak można pomagać.

6 września o g. 20.00 ISKRZYMY DLA DZIECI CHORYCH NA NOWOTWORY

Z inicjatywy Fundacji ISKIERKA do akcji symbolicznego podświetlenie budynków na złoty kolor włączą się m.in.: katowicki Spodek, Górnośląskie Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach, Teatr Lalek Arlekin w Łodzi oraz Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

Spodek na złoto_2025.jpg

(foto: Jeremi Astaszow/Arch. Fundacji ISKIERKA)

W ramach złotego września Fundacja ISKIERKA m.in. współtworzy Zatokę Onkologiczną podczas XVII Kongresu Kobiet w Katowicach. Jest partnerem VIII Akademii Edukacyjnej Polskiego Towarzystwa Hematologii i Onkologii Dziecięcej w Łodzi oraz beneficjentem trzeciej edycji 5 Stars Charity Cup  - charytatywnego turnieju golfa, który rozegrany zostanie na Śląskim Polu Golfowym w Świętochłowicach 13 września. W tym czasie fundacja prowadzi też cykliczne zajęcia terapeutyczne na oddziałach onkologicznych, a podopieczni którym stan zdrowia na to pozwolił – korzystają z ostatnich letnich wyjazdów, obozów i wycieczek organizowanych przez ISKIERKĘ

Celem Gold September jest przede wszystkim podniesienie świadomości społecznej na temat występowania nowotworów u dzieci, finansowanie badań nad przyczynami i leczeniem tych chorób, a także wspieranie dzieci i ich rodzin w trudnych chwilach. Kampania ta ma też na celu inspirowanie do działań altruistycznych i wzmacnianie nadziei na lepszą przyszłość dla chorych dzieci. Ważnym aspektem jest także edukacja społeczeństwa na temat wczesnego wykrywania objawów chorób nowotworowych, aby możliwie jak najwcześniej rozpoznawać i diagnozować choroby u dzieci, co jest kluczowe dla skutecznego leczenia.

GOLD SEPTEMBER - geneza

Ideę Międzynarodowego Miesiąca Świadomości Nowotworów u Dzieci - Złotego Września, od 2012 r. funkcjonującego w Stanach Zjednoczonych z inicjatywy Baracka Obamy, wypromowało międzynarodowe stowarzyszenie Childhood Cancer International (CCI). CCI stworzyło trzy akcje społeczne związane ze swoją misją: Międzynarodowy Dzień Walki z Nowotworami Wieku Dziecięcego (15 lutego), Tydzień Ozdrowieńców (w czerwcu) i właśnie – Gold September. W 2020 roku w kampanii Miesiąca Świadomości Chorób Nowotworowych u Dzieci do działań SIOP Europe, Childchood Cancer International Europe, PanCare (organizacji zrzeszających onkologów dziecięcych, środowisko akademickie, rodziców i pacjentów) dołączył Parlament Europejski. Akcję rozpoczęło oświetlenie jego siedziby w Brukseli. Na całym świecie partnerzy kampanii w geście solidarności, rozświetlili złotym światłem sławne budowle: Tower w Londynie, wieżowce w Toronto, Kuala Lumpur w Malezji czy Shenzen w Chinach.

W Polsce inicjatywie Gold September patronuje Polskie Towarzystwo Onkologii i Hematologii Dziecięcej. Fundacja ISKIERKA jest członkiem CCI Europe, czyli europejskiego oddziału Childhood Cancer International (CCI). CCI Europe to największa ogólnoeuropejska organizacja zrzeszająca 67 organizacji z 30 krajów w Europie, ściśle współpracuje ze specjalistami z zakresu onkologii, psychologii, środowiskiem akademickim, naukowcami, przedstawicielami różnych grup społecznych i organizacjami pozarządowymi w całej Europie.